اصول حافظت از اسناد و مدارک

آخرین بروزرسانی: 1401/02/24
اصول حافظت از اسناد و مدارک

در این دوره چه آموزش داده می شود؟

اسناد و مدارک محصول اندیشه، فعالیت و تجربیات گران‌بهایی است که در تعالی اهداف سازمان‌ها نقش مهمی دارند و یکی از ابزارهای مهم مدیریت در تهیه برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها محسوب می‌شوند. برخی از اسناد حاوی اطلاعاتی است که افشای آن‌ها ضربات جبران‌ناپذیری به منافع ملی، کشور و یا ارکان سازمان وارد می‌کند به این دلیل نگهداری و بهره‌برداری بهینه از اسناد و مدارک مستلزم استقرار یک نظام صحیح و اصولی در امر حفاظت از اسناد و اجرای دقیق آن از سوی کارکنان است. افشای غیرمجاز اسناد دلایل متعددی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها سهل‌انگاری و عدم آگاهی به اصول حفاظتی (مجموعه اقدامات احتیاطی که به منظور جلوگیری از خروج و دسترسی عوامل غیرمجاز به اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی‌شده پیش‌بینی می‌گردد) است و مجازات سنگینی هم برای انتشار و افشای اسناد دارای طبقه‌بندی در قانون پیش‌بینی شده است.
واحد حفاظت ازاسناد و مدارک طبقه بندی شده ،یکی از ارکان حراست است که وظیفه آن حفاظت از اسناد و مدارک محرمانه دانشگاه است و یکی از کارهای مهم این واحد طراحی و اجرای سیستم جامع امنیت اطلاعاتی می باشد.
اطلاعات در سازمان‌ها، مؤسسات پیشرفته و جوامع علمی، شاهرگ حیاتی محسوب می‌گردد.
دستیابی به اطلاعات و عرضه مناسب و سریع آن، همواره مورد توجه سازمان‌هایی است که اطلاعات در آن‌ها دارای نقش محوری و سرنوشت‌ساز است.
حفاظت اسناد و مدارک موضوع بسیار مهمی است که بایستی به دقت به آن توجه نمود تا از دسترس عناصر غیرمجاز و افشاء آن جلوگیری به عمل آید .سازمان‌ها و مؤسسات باید یک زیرساخت مناسب اطلاعاتی برای خود ایجاد کنند و در جهت سازماندهی اطلاعات در سازمان خود حرکت نمایند.

سرفصل های مطالب

  • بخش اول – اصول ونکات طبقه بندی اسناد
  • بخش دوم : معیارها و مصادیق انواع طبقه بندی
  • بخش سوم : مقامات و افراد مجاز برای تعیین انواع طبقه بندی در سازمان
  • بخش چهارم : روش طبقه بندی اسناد
  • بخش پنجم : روش تقلیل یا خارج کردن سند از طبقه بندی
  • فصل سوم  : دستورات هماهنگی
 
برنامه درسی خالی است
آواتار کاربر
(0)
0 نظر
0 دانش آموز
2 دورها

نقد و بررسی‌ها

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0
0.0
بررسی امتیاز (0 تا 5).

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اصول حافظت از اسناد و مدارک”

Main Content