در این دوره چه آموزش داده می شود؟
غالب تصمیمهای مدیران و مسئولان سازمانها و مؤسسات برمبنای گزارشهایی است که از قسمتهای مختلف دریافت میدارند و نحوهی تهیه و ارائهی گزارشها، در قضاوتها، عملیات، سرمایه گذاریها، هزینهها، استخدامها، خط مشیها، روشها، تشویقها، توبیخها و به طور کلی در سرنوشت حال و آیندهی آن سازمانها و مؤسسات تأثیرگذار میباشد، از این رو در تهیه و تنظیم هر نوع گزارش از مرحلهی تصور و اندیشه، تا تدوین و بیان و انتقال مفاهیم به خواننده باید نهایت دقت و توجه را مبذول داشت.
تعریف گزارش
گزارش عبارت است از تهیه و ارائه اطلاعات سازمان یافته دربارهی اقدامات و رویدادهای انجام شده و یا درحال انجام، که بر مبنای آن، گیرندهی گزارش میتواند تصمیمات دقیقتری اتخاذ کند.گزارشها در سادهترین شکل خود، نوشتاری هستند، هر چند گزارشهای گفتاری یا صورتهای مختلفی همچون فیلم، عکس، اسلاید، لوح فشرده و … نیز تهیه میشوند.
مگه میشه؟ کچا؟ چطوری؟ تقویت رزومه برای قبولی دکتری؟! کلیک کنید
معنای لغوی گزارش چیست؟
گزارش در زبان فارسی از ترکیب واژهی گزار و پسوند ش درست شده است (درست مانند آزمایش، پرورش، نکوهش و مانند اینها).
گزار و گزاردن هم معنای متنوعی دارند که دو مورد از آنها به بحث ما نزدیکتر است:
تفسیر و تعبیر کردن و توضیح دادن (مثلِ خوابگزار)
تعریف کردن و مرور آنچه گذشته (مثل خبرگزار)
گزارش با این معانی، واژهای کهن محسوب میشود و نمونههای آن را حتی میتوان در شاهنامهی فردوسی هم یافت.
در میان برخی فارسیزبانان واژهی راپورت و راپور (تلفظ فرانسهی آن) نیز به معنی گزارش، رایج است و حتی ترکیبهای راپور نویسی و راپور دهی هم با آن ساخته شده و بهکار میرود.
سرفصل های مطالب
- نحوه تنظیم گزارش
- مقدمه – متن – پایان
- قانون طلائی
- تاثیر خواننده گزارش
- اصل تاکید در گزارش
- شرح الگوهای ساختار گزارش
- شرح مختصر مرحله دوم گزارش نویسی
- نمونه کد بندی اطلاعات
- چند قاعده در تهیه رئوس مطالب(کد بندی)