صفحه اصلیاستخدامیطرح بازاریابی پروردگار در ماه مبارک رمضان

طرح بازاریابی پروردگار در ماه مبارک رمضان

بسم رب شهر رمضان
به مناسبت نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان و بسته شدن سفره مهمانی خداوند، نوشته زیر مروری است بر آنچه در این ماه در بازار بندگی پروردگار گذشت.
خداوند در ماه رمضان برای جذب بندگانش امتیازات ویژه ای در نظر گرفته که مشابه تعریف یک طرح تبلیغاتی و پیشبرد فروش(sales promotion) است. البته بدیهی است که خداوند هیچ نفعی از جذب بندگانش نمی برد و این را هم به خاطر لطف بی نهایتی که در حق آنها دارد انجام می دهد. دقت در این طرح، برای علاقه مندان به مباحث بازاریابی و فروش، می تواند جذاب و آموزنده باشد. در ادامه به محورهایی از آن اشاره می شود.
۱-استفاده بهینه از فرصت غیبت رقیب
تصور کنید مهمترین رقیب شما به مدت یک ماه امکان حضور در بازار را از دست بدهد. شما چگونه از این فرصت بهره می برید؟ در این ماه، دست و پای شیطان بسته می شود و فرصت حضور در بازار جذب بندگان را از دست می دهد. بنابراین بندگان فرصتی طلایی دارند تا رابطه خود و پروردگارشان را بازسازی کنند. جالب است بدانیم که نظام برنامه های معنوی در ماه مبارک رمضان، طوری طراحی شده که بندگان نه تنها در طول این یک ماه، بلکه حتی بعد از ماه مبارک هم، مشتری دستگاه خداوند باشند.
۲-اجرای طرح پیشبرد فروش (sales promotion)
همانطور که می دانید طرح های پیشبرد فروش (مثل هدیه خرید، قرعه کشی، نمونه محصول و…) در مواقعی برای توسعه بازار و ارتقاء سطح خرید مشتریان استفاده می شود. حتی اگر کیفیت و قیمت محصول مناسب باشد، این افزایش فروش می تواند پس از اتمام طرح هم ادامه یابد.
در ماه مبارک رمضان قرائت هر آیه قرآن معادل یک ختم قرآن است. چه طرح وسوسه کننده ای!!! در این ماه خواب روزه دار عبادت است و نفسهای مومن تسبیح خداوند است. این امتیازات قطعا مشتریان آگاه و زیرک دستگاه بندگی خداوند را به تحرک وا می¬دارد.
خداوند متعال بر خلاف ما محدودیتی در اجرای چنین طرحهایی ندارد و بنابراین امکان اعطای جوایزی به این گسترده ای را دارد.
۳- راهکارهای افزایش فروش
به نظر می رسد که برای افزایش فروش چند راه داریم که ظاهرا در ماه رمضان از همه اینها به شکلی تحسین برانگیز استفاده شده است:
جذب مشتریان جدید: ماه مبارک رمضان مشتریان جدیدی دارد که در سایر ایام سال ممکن است خیلی مقید به اجرای دستورات دینی نیستند. مثلا بعضی ها فقط در این ماه نماز روزانه را مرتب می خوانند!
جذب مشتریان فعلی رقبا: بعضی مشتریان پر و پا قرص شیطان، در این ماه توبه می کنند و به صف مشتریان بندگی خدا می پیوندند.
افزایش فروش به مشتریان فعلی: در این ماه مومنان نسبت به سایر ایام سال، بیشتر عبادت می کنند و کمتر گناه می کنند.
تشویق مشتریان فعلی به تکرار خرید: تکرار روزانه عباداتی مثل روزه، قرائت قرآن، سحر خیزی و… باعث می-شود مومنان به انجام این عبادتها عادت کنند و تبدیل به مشتریان پایدار شوند.
وفادار کردن مشتریان مستمر: وفاداری مشتریان، چیزی فراتر از صرف تکرار خرید است. وفاداری حالتی است که فرد رابطه عاطفی با شرکت برقرار می کند و به شکلی متعصبانه از برند و محصولات آن حمایت می کند. مثل مشتریانی که به طور خودجوش برای برند محبوبشان تبلیغ می کنند.
در ماه رمضان، مومنان یک رابطه عاطفی با خدا برقرار می کنند. این را به خصوص در دعای وداع با ماه رمضان می توان جس کرد. در کدام طرح فروش ویژه مشاهده می کنید که در زمان اتمام طرح، مشتریان گریه کنند و تاسف بخورند که چرا از لحظه لحظه اجرای طرح بهره نبرده اند؟ این ارتباط عاطفی مشتریان با محصول (عبادت) و ارایه دهنده (خداوند) بسیار عمیق است.
۴- راز عدد ۲۱
در روانشناسی عدد ۲۱ ، عدد خاصی است. اعتقاد بر این است که برای تغییر هر عادت، ۲۱ روز زمان لازم است و اگر شما به مدت ۲۱ روز کاری را تکرار کنید، به آن کار عادت می کنید. شاید اینکه شب ۲۱ ماه رمضان یکی از گزینه های اصلی شب قدر است، تصادفی نباشد. شما ۲۱ روز، رفتارهای جدیدی رو تمرین می کنید که آمادگی روحی روانی درک این شب را داشته باشید.
در پایان باید توجه کرد که بازار بندگی خدا در تقابل با بازار شیطان و نفس اماره، هر چند به لحاظ سطح رقابت، مصداق رقابت انحصاری (Monopolistic competition) است و تعداد رقبا کم اند، اما رقبا بسیار قوی هستند و لذا لازم است تاکتیک های شیطان و نفس اماره نیز برای جذب بندگان به درستی تحلیل شود.

نوشته دکتر محمد وکیلی |استاد و مدرس بازاریابی و علوم رفتاری

ارسال نظر

بازگشت به بالا